Nem vagyok szaki, ezért vélhetően vannak hibás pontok a gondolataimban.Ginger17 írta: Valaki szaki mesélhetne nekünk a harmadik rugóról.
Valójában egy olyan mechanikus elem, ami segíti a hatékony aerodinamikai hatásokat. Amikor az autó nagy sebességgel halad egy egyenesben, a szárnyakra és egyéb karosszérialemekre ható megnövekedett légnyomás leszorítja az autót az aszfalthoz, ezzel tovább gerjesztve a leszorító erőt.
Minél alacsonyabb a hasmagasság, annál nagyobb lesz az autó hátsó részén a leszorító erő. Mivel az autó padlólemeze és az aszfalt között kisebb a távolság, az ide irányított levegő nagyobb nyomással távozik az autó diffúzoránál, ezzel még nagyobb leszorítóerőt generálva. Nyilván itt a fizikai korlát már az út egyenetlenségéből adódó túlzott fizikai kontaktus a padlólemez és az aszfalt között, mely egyrészt fékez, másrészt sérülést okozhat.
Azokban a szériákban, ahol nem engedélyezett elöl illetve hátul 3. rugó alkalmazása, ott a független kerékfelfüggesztésben is szerepet kapó torziós rugóval lehet szabályozni a hasmagasságot. Mivel annak alapvető feladata az útegyenetlenségekből adód energiák elnyelése, így abban az esetben kompromisszumot kell kötni. Egyrészt elég keménynek kell lennie ahhoz, hogy az autó súlyát megtartsa, másrészt el kell nyelnie a kerékre ható energiák nagy részét, miközben a ragálási idejének is kicsinek kell maradnia. Ez azt jelenti, hogy minél direktebben kövesse a kormánymozdulatokat az autó. Alapvetően ezért van, hogy elöl keményebb rugókat használunk a direktebb kormányzás érdekében, hátul lágyabbakat, hogy minél több energiát nyeljen el, ezzel segítve a folyamatos tapadást.
Alapvetően a 3. rugó arra jó, hogy az autó hasmagasságát szabályozza anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötni kis regaálási idő, és az útegyentelenségekből adódó energiák elnyelése között. Ez egy spirálrugó, melynek progresszivitása lineáris. Ezzel adott aerodinamikai hatások mellet szabályozhatjuk, hogy milyen sebességnél mennyi legyen a hasmagasság.
Így összességében elérhető, hogy a felfüggesztésben szereplő torziós rugók "kellően" puhák legyenek (mivel effektív súlyt nem kell tartaniuk).
Ami még érdekes lehet ebben az összefüggésben a stabilizátor keménysége. Mivel a 3. rugók az autó középvonala környékén helyezkednek el, az autó hajlamosabb lehet billegésre, emiatt célszerű merevebb stabilizátrorokat használni. Túlzásba vinni ezt sem szabad, hiszen az sem ideális, ha csak az egyik keréken jelentkező úthiba, vagy rázókő, a másik oldal rugózási tulajdonságait is alapvetően megváltoztatja.
Bocsánat ha hosszú volt és sok hiba van benne